Lukács Flóra: Versek

A soha, a mindig és a pillanat

„a százados tölgy óvja majd a lelkem”
(Zabolockij)


A kapu előtt, mohával benőtt monoliton ül,
egy magába visszavonult kerub.
Kezében gyeplőcsatok,
szájában zabla vöröslik,
arcát átszövi a kantárszíj-folyondár.
Jujubapiros szeme ragyog, akár a kristálytiszta jáspis.

*

Belépek a kipreparált istállóba,
a fekete, csergével letakart matracra dőlök,
ökleim a télikabát zsebébe feszítem,
ujjaim között forgatom az ítéletkavicsot.

A csipkefüggöny árnyékarabeszkjét nézem a padlón,
az asztalon felejtett, csontfehérre száradt mákvirágot,
az acéldrótból hegesztett valóságszekvenciákat a gyalupadon.

*

Kavarog a víz a gránitszirtek körül,
lázvirágok nyílnak a sziklák
vöröslő hústömegén,
megriadt fácánkakas vergődik a tüskesövényen.

Bezárulnak a fellegajtók,
galambok gomolyognak
a lombok remegő tömege fölött,
az eget behálózza a villámerezet.

Közeledsz a kínzópusztán át,
vasfűben gázolva,
a völgy fölött húzódó hangkupolában
visszhangzanak lépteid.
Mögötted megnyílnak a tér veszélyes szakadékai.

*

Megválthatatlanul sodródsz,
az esőtől felázott keskeny utakon,
a távolban valószerűtlenül
ragyogó épületkulisszák között.

Lepkeszép asszony lebeg el melletted
vállai ütemesen himbálóznak a teher alatt,
a szürkület hamar elnyeli formáit.

*

Életszerűtlen, ahogy mi létezünk,
még-ittlétben, már-itt-nem-létben,
aranyfejű karvalymadaram.

Nyikordul a vastag bükkfakapu.

Úgy heverek előtted, fél-fekve,
mint Dávid Saul előtt, és egyre csak verem
a halcsontabroncsra feszített bőrdobot,
neked, aki magad vagy a soha, a mindig és a pillanat.
Aranydarázs

A kénsavgyár romjainál balra,
mindig egyre csak balra,
míg el nem érsz a löszfalig,
amibe vízszintes hullámvonalak koptak
a valaha itt elhaladó testek mozgásának ritmusára.

*

Átkígyózok a kőpordűnéken
az öklömbe zárt aranydarázzsal.
Ímhol vagyok.

Számban harangkötélből font zabla,
homlokomon lázvirág koszorú,
protézisbordáimat szorítja az ing alá tekert heveder.

*

A kőkéreg felreped a sziklatörzseken,
elsötétül a táj Janus-arca,
egyre nő az atmoszférikus nyomás.

*

Megroskadt, nedves vályogházakon
nagy ikerablaknyílások tátonganak,
kaptárforma hajlított dróthálón
egymásba gabalyodó szalagpászmák foszladoznak.

A mezsgyehatáron épülő termeszvár-katedrális körül
tőzeglégyrajok semmisítik meg
az ellenséges fényszövevényt.

Fészekvasak, tűzkövek parázslanak
vakvetéseken.
Fertőzött esővíz szivárog a fekete földbe.

*

Korpuszfehér táblaerdők mentén,
a bordázott földszalag szétzilált,
porózus jelrácsain haladok.

*

Messziről követem a szarvasszemű asszonyt.
Súlyos földformáival tébolyog a forrongó,
élő közegben. A szétvert birkahodály
falikútjához köti fekete kötéllel az utolsó kakast.

Tétova mozdulataimat rendszerbe feszíti,
hogy látom őt, összevillan a szemünk,
ennek ellenére nem tesz kárt bennem.
Eltűnik a föld alá húzódó épületszárnyban.

Nincs velem a kutyaisten.
4’33”

A harang nyelvének a harang testéhez kéne már érnie.
Az idő üveg- és a tér fémspiráljában örvénylek.

Kiemelem a keretből a függőlegesen végighasadt
ajtódeszkát, a padlónak döntöm és elheverek.
Fejem alá gyűröm a derekamról lecsomózott inged.

Jarman-kék plafon alatt, John Cage 4’33”,
a teremtés ősszubsztanciája: a fekete négyzet.

Egyre súlyosabb a fémfolyondár karomon,
elnyílik az öklöm, akár a sivatagi rózsa.
Marhavérvörös galambok gomolyognak
a bejárat-kijáraton át.

Szemöldökfára akasztott liliomkoszorúk
illata száll. A tevékenység nélkül maradt
test egyre süllyed a tétlenség mocsarába.

Az omladozó fal repedései
vaktérképet formáznak a káoszlabirintushoz,
a beírt formák rétegei
néha fátyolszerűen áttetszők.

A vaskapun túl ellovannak a biomorf bálványok,
látom őket, keletkezésükben és kibomlásukban.
Láncfűrészlapokba vágott jegenyesziluettekről
figyelik őket a citromsármányok és a tengelicék.

Te vagy, szarvasszemű herceg, onnagata-angyal?
Ne felelj, hallgass, mit is mondhatnál.