Miért

MIÉRT – HA EGYSZER A HÁLÓZATKÖZI KAPCSOLATÚ INTERLACE TELEPUTEREK ELTERJEDÉSEKOR, MELYEK NAGYJÁBÓL UGYANAZON AZ ÜVEGSZÁLAS DIGITÁLIS RÁCSON MŰKÖDTEK, MINT A TELEFONTÁRSASÁGOK, A VIDEÓTELEFONÁLÁS (ALIAS „VIDEOFONOZÁS”) A FELHASZNÁLÓK KÖRÉBEN KEZDETBEN ROPPANT NÉPSZERŰSÉGNEK ÖRVENDETT – A BESZÉLGETŐKET FELVILLANYOZTA, HOGY EGYSZERRE FOLYTATHATNAK TELEFONINTERFÉSZT AURÁLISAN ÉS FACIÁLISAN (AZ ELSŐ GENERÁCIÓS KIS TELEFONVIDEÓ-KAMERÁK AZ ARCKÖZELIZÉSEN TÚL NAGYJÁBÓL MINDENHEZ TÚL DURVÁK ÉS SZŰK REKESZŰEK VOLTAK) AZ ELSŐ GENERÁCIÓS TELEPUTEREIKEN, MELYEK AKKORIBAN ALIG TUDTAK TÖBBET EGY HIGH-TECH TÉVÉKÉSZÜLÉKNÉL, BÁR PERSZE VOLT AZ A KIS, „OKOSFUTÁR” NEVŰ HOMUNKULÁRIS IKONJUK, AMI A FÖLDI ÉS MŰHOLDAS SUGÁRZÁSÚ MŰSOROK JOBB ALSÓ SARKÁBAN JELENT MEG, KÖZÖLTE AZ EMBERREL A PONTOS IDŐT ÉS A KINTI HŐMÉRSÉKLETET, EMLÉKEZTETTE, HOGY VEGYEBE VÉRNYOMÁSCSÖKKENTŐJÉT, VAGY FIGYELMÉBE AJÁNLOTT VALAMI KIVÁLTKÉPP LEBILINCSELŐ SZÓRAKOZÁSI LEHETŐSÉGET MONDJUK A 491-ES CSATORNÁN, MEG PERSZE AKKOR IS, HA VOLT EGY BEJÖVŐ VIDEÓHÍVÁSA, AZTÁN IKONIKUS ZSIRÁRDIKALAPJÁBAN ÉS SÉTAPÁLCÁJÁVAL SZTEPPTÁNCBA KEZDETT A VÁLASZLEHETŐSÉGEKET LISTÁZÓ MENÜSOR ALATT, A FELHASZNÁLÓK PEDIG ZABÁLTÁK A KIS HOMUNKULÁRIS IKONJAIKAT – MÉGIS MIÉRT OMLOTT ÖSSZE ÚGY 16 HÓNAPON, AZAZ 5 ÜZLETI NEGYEDÉVEN BELÜL BERÚGOTT SÁTORLAPKÉNT A VIDEOFON MINDADDIG MEREDEKEN FELFELÉ ÍVELŐ KERESLETI GÖRBÉJE, HOGY A DEPEND BIZTONSÁGI ALSÓNEMŰ ÉVÉNEK VÉGÉRE A TELJES LAKOSSÁGI TELEKOMMUNIKÁCIÓ KEVESEBB MINT 10 SZÁZALÉKA FOLYTATÓDJÉK DIGITÁLIS MOZGÓKÉP-TOVÁBBÍTÓ OPTIKAI ADATTRANSZFERREL VAGY HASONLÓ ESZKÖZZEL ÉS SZOLGÁLTATÁSSAL, MIUTÁN AZ AMERIKAI ÁTLAGFELHASZNÁLÓ ÚGY DÖNTÖTT, A MAGA RÉSZÉRŐL INKÁBB MARADNA A JÓ ÖREG, MARADI, LOW-TECH, BELL-FÉLE CSAK-AUDIÓ-TELEFONNÁL, MELY ÍZLÉSVÁLASZTÁSBELI HÁTRAARC JÓ PÁR VIDEOFONBAN UTAZÓ INNOVATÍV VÁLLALKOZÓNAK KERÜLT INGÉBE GATYÁJÁBA, PLUSZ MEGINGATOTT KÉT NAGY PRESZTÍZSŰ BEFEKTETÉSI ALAPOT IS, MELYEK KOMOLY ÖSSZEGEKKEL FINANSZÍROZTÁK A VIDEOFON-KUTATÁS-FEJLESZTÉST, A MARYLANDI ÁLLAMI KÖZALKALMAZOTTAK FREDDIE-MAC NYUGDÍJALAPJÁT PEDIG MAJDNEM TELJESEN BEDÖNTÖTTE, MIUTÁN AZ ALAPKEZELŐ SZERETŐJÉNEK ÖCCSE SZINTE BETEGESEN INNOVATÍV VIDEOFONTECHNOLÓGIAI VÁLLALKOZÓNAK BIZONYULT… NA DE SZÓVAL MIÉRT TÉRTEK VISSZA OLY HIRTELEN A FOGYASZTÓK A JÓ ÖREG CSAK-AUDIÓ-TELEFONÁLÁSHOZ?

A válasz afféle háromosztatú dióhéjban a következő: (1) érzelmi stressz, (2) testi hiúság, (3) a high-tech fogyasztás mikroökonómiájának sajátosan önkioltó logikája.

(David Foster Wallace: Végtelen tréfa, ford. Kemény Lili, Sipos Balázs, Jelenkor, 2018, 149-151.)