Tavaly Claudia Cardinale volt a CineFest sztárvendége, idén Juliette Binoche. Véletlen a női vonal vagy szándékosan esett a választás két karizmatikus és jelentős életművel rendelkező színésznőre?
Nem szándékos a „női vonal”, a sztárvendégek meghívása minden esetben filmekhez kapcsolódik. Az elmúlt évben a fesztiválon volt a premierje a Volt egyszer egy vadnyugat digitálisan felújított rendezői változatának és ennek kapcsán merült fel Claudia Cardinale meghívása. Idén a világhírű lengyel rendező, Krysztof Kieślowski halálának 20. évfordulójáról emlékezünk meg a CineClassics program keretében. Legismertebb művének, a Három szín-trilógiának a bemutatásával tisztelgünk előtte és a Három szín: Kék című film főszereplője Juliette Binoche, aki rövid bevezetőt fog mondani a vetítés előtt és feleleveníti a filmmel kapcsolatos munkájukat Kieslowskival. A fesztivál pedig elismeri a művésznőnek az európai film sikeréért végzett munkáját, melynek szinte mindegyikét a hazai közönség is ismeri (Csokoládé; Az angol beteg stb.) és különdíjjal jutalmazza mint az „Európai Mozi Nagykövetét”.
Milyen érdekességeket emelne ki az idei programból? Mikre érdemes különösen odafigyelniük a fesztiválra látogatóknak?
A fesztiválnak minden évben vannak a vetítéseken kívül állandó kapcsolódó programjai. Az állandó programok közül kiemelném a CineClassics program elemeit, melyek Kieslowśkin kívül idén Latinovits Zoltán emlékére fókuszál, az 56-os forradalom évfordulója alkalmából digitálisan felújított magyar filmek kerülnek bemutatásra. Abszolút újdonság lesz a FIPRESCI (Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége) Talent Campusa, melyen a fiatal filmkritikusok próbálhatják ki tehetségüket, ugyanis a fesztivál filmjeiről fognak írni filmkritikákat hazai és külföldi mentorok segítségével. És nem utolsó sorban a filmes programot ajánlom, mely érzéseink szerint minden kategóriában talán még a tavalyinál is sokszínűbb.
Ez a 13. Jameson CineFest. A fesztivál rövid idő alatt Magyarország meghatározó filmes és kulturális eseményévé vált. Mik a következő tervek? Hogyan és hová nőhet a CineFest?
Szeretnénk az elért eredményeket és színvonalat továbbra is fenntartani, ez úgy érzem, a jövőben is megvalósítható lesz. Ahogy a hazai és külföldi érdeklődés ugrásszerűen nő a fesztivál iránt, úgy a mi feladataink is nőnek. Idén rendkívüli érdeklődés mutatkozik a fesztivál iránt, soha olyan mértékű sajtóérdeklődés nem volt a programok iránt, mint idén, a sajtóakkreditációk iránti kérelem megtöbbszöröződött. Az alkotók közül is nagyon sokan fognak idén ellátogatni külföldről és itthonról. A hazai filméletben is meghatározó a fesztivál, hiszen minden évben egy-egy magyar filmnek is a hazai premierjére itt kerül sor. Most már látszanak azok a korlátok, hogy a továbbfejlődéshez néhány éven belül elengedhetetlenné válik, hogy további helyszíneket is bevonjunk. Ideális lenne például, ha egyszer bekövetkezne az Avas Szálló felújítása, melyben több olyan helység is található, ami felújítva méltó és a fesztivál nagyságához mérten megfelelő helyszín lenne.
Hogyan látja jelenleg és mondjuk 10 év múlva a CineFest pozícióját a nemzetközi filmfesztiválok sorában? A térségben Karlovy Varyban van az egyetlen A-kategóriás fesztivál. Vannak törekvések arra, hogy esetleg a CineFest legyen a következő?
Az A-kategóriájú fesztivál besorolás sem a kezdetekkor, sem most nem célunk. Az, hogy a fesztivál az elindulásától kezdve biztosan és folyamatosan fejlődött, azért volt lehetséges, mert mindvégig következetesen láttuk a lehetőségeinket és céljainkat. Egy kis költségvetésű rendezvényként indult és nemzetközi összehasonlításban ma is az. Az A-kategóriás követelmények olyanok, amelyeknek a finanszírozása nem biztosítható tapasztalataink szerint. A fesztivál missziója az, hogy fiatal tehetségeket fedezzen fel a világ minden tájáról és ezt a feladatát folyamatosan tudja teljesíteni. Az általunk vetített filmek mindegyike hazai premier és a világ vezető filmfesztiváljaihoz mára annyiban nőttünk fel, hogy az aktuális évben Berlinben, Cannes-ban, Karlovy Varyban vagy Velencében szereplő filmek őszre Magyarországra, Miskolcra kerülhetnek. Idén is van olyan filmünk, melynek nemzetközi premierje az egy héttel előttünk zajló Velencei Filmfesztiválon volt. Igyekszünk azt is elősegíteni, hogy a fesztiválon a hazai forgalmazók is minél több alkotásra felfigyeljenek és ezek később a hazai mozikínálatban is megjelenjenek. Így is az összes vetített film 70-80%-a csak itt, a fesztiválon kerül vetítésre Magyarországon.
A FIPRESCI jelenléte és a FIPRESCI fiatal kritikusokat felkaroló JCF Talent Campus programja mellett több más szakmai vagy tehetséggondozó program kapcsolódik a fesztiválhoz. Mely filmszakmai programra/kezdeményezésre hívná fel külön is a figyelmet?
Tavaly indítottuk el az Otthonunk Miskolc programot, melynek keretében a Miskolci Egyetem hallgatóival együttműködésben egy workshop keretében helyi tematikájú filmeket készítenek és ezeket be is mutatjuk. Reméljük, hogy az idei FIPRESCI programhoz hasonló újdonsággal jövőre is tudunk jelentkezni. A versenyprogramnak idén jelentős változása az, hogy megjelent a CineNewWave kategória, amely kifejezetten magyar, elsőfilmes alkotók megmérettetési fóruma. Úgy gondoltuk, erre azért van szükség, mert a versenyprogramban, amely az egész világ kínálatából merít, eddig kevesen tudtak bekerülni a magyar alkotók közül. Ezt a kategóriát egyébként a hazai filmes képzéssel foglalkozó intézményekkel együttműködve szervezzük.
Mi a fesztiváligazgató álma a CineFest jövőjére vonatkozóan?
Azt szeretném, hogy a következő években, évtizedekben a fesztivál megtartsa eredményeit, nemzetközi elismertségét tovább növelje, ehhez megfelelő helyszínt tudjon biztosítani és ahogy eddig is, biztos anyagi háttérrel rendelkezzen. Ha ezekben tovább tudunk fejlődni, az biztos a rendezvény javát fogja szolgálni.