![Fernando del Paso](http://muut.hu/wp-content/uploads/15.12.07.Fernando-del-Paso-200x300.jpg)
Az idei Cervantes-díj nyertese Fernando del Paso, mexikói próza-, dráma-, esszéíró, költő, és mindemellett még képzőművész is. A hispán világ legnagyobb irodalmi elismerését általában egyik évben spanyol, másik évben latin-amerikai szerzőnek ítéli oda a Spanyol Kulturális Minisztérium. Fernando del Paso a hatodik mexikói díjazott Octavio Paz, Carlos Fuentes, Sergio Pitol, José Emilio Pacheco és Elena Poniatowska után. Biológiát, közgazdaságtant és reklámtervezést is tanult, mielőtt írni kezdett volna. Regényei szervesen illeszkednek a latin-amerikai újpróza, vagy ismertebb nevén a boom termésébe. Fernando del Paso enciklopédikus tudása, önreflexív írásmódja, tökéletesen megszerkesztett, több szálon futó cselekményei, valamint a labirintusszerű találkozások, történelmi elkalandozások éppen az elhallgatott részekre irányítják a figyelmet. Az időkeret legtöbbször korokon átívelő, Mexikó jelene és múltja, az 1968-as, kegyetlen vérfürdőbe torkolló diáklázadás a Kolumbusz előtti azték kultúra által nyer értelmet, de éppúgy a helyszínek is változnak, az európai nagyvárosok, London, Párizs is gyakran feltűnnek. Elég a José Trigo (1966), a Palinuro de México (1980) vagy a Noticias del Imperio (1987) című regényekre gondolni. Írt verses regényt García Lorcáról (La muerte se va a Granada, 1998), és gyermekeknek is (De la A a la Z por un poeta; Paleta de diez colores). A Destrucción del Orden (vagyis A Rend elpusztítása) című, tizenöt különböző technikával készült műalkotást tartalmazó képzőművészeti kiállítása 1997–1998-ban több mexikói városban látható volt. Legutolsó könyve a Bajo la sombra de la Historia (2012), esszégyűjtemény a zsidó és az iszlám vallásról. A három évvel ezelőtti agyvérzése óta nem ír.
![](http://muut.hu/wp-content/uploads/15.12.07.Rafael-Cadenas-300x184-1.jpg)
A Cervantes-díjra többek között Rafael Cadenas venezuelai költőt is jelölték. Cadenas a kortárs líra egyik legelismertebb alakja, számos antológiában szerepel, idén kapta meg a granadai Federico García Lorca költészeti díjat. Cadenas a prózavers művelője, alkotásaiban a nagyszabású, viharos képzelet játékai történetekké, emberi drámákká, vallomásokká, vagyis magává a történelemmé állnak össze. Ám mégis leginkább a csend költőjeként tartják számon és sokszor éppen elhallgatottságát emelik ki.
![José Antonio Ramos Sucre](http://muut.hu/wp-content/uploads/15.12.07.José-Antonio-Ramos-Sucre-238x300.jpg)
Elődjének ezért leginkább a századfordulón élt José Antonio Ramos Sucre magányos, világtól elszigetelt, hermetikus lírai hangját tekinthetjük, aki azonban szárnyaló fantáziájának köszönhetően szintén a prózavers műfajában alkotott maradandót. Költészetének egyértelmű politikai felhangja miatt —leginkább a totalitárius rendszerek hatalmi visszaélései ellen emel szót— börtönbe is került, száműzetésben élt évekig Trinidad szigetén. Talán a leghíresebb verse, a Derrota (Vereség) szinte egész nemzedéket indított útjára a hatvanas években. Minimalista tömörsége a mai napig jellemző, ahogy Ars poeticájában is olvassuk: „Que cada palabra lleve lo que dice. / Que sea como el temblor que la sostiene. / Que se mantenga como un latido.” („Minden szó az legyen, amit mond. / Legyen, mint a földrengés, ami megtartja. / Maradjon meg, akár egy szívdobbanás.”)
A mai venezuelai költők közül Eugenio Montejo, Luis Alberto Crespo és Reynaldo Pérez Só kapcsolható hozzá. Eugenio Montejo magába forduló, az élet misztériumát fürkésző, meditáló, filozofikus alkotó, aki számára a precíz nyelvezet az utópia, a transzcendens iránti nosztalgia közvetítője. Egyik leggyakrabban visszatérő motívuma az otthon melege, amely mint az eltűnt és vissza nem hozható paradicsom utáni örök vágy megjelenítője. Breton és Pessoa nyomdokain kutatja a költői szó szakrális megragadhatóságát ebben a mai termelésközpontú világban. Luis Alberto Crespo szűk értelemben vett otthonának költője, aki az abszolútumot kereső költői szóval termékenyíti meg és egyúttal mitikus dimenziókba emeli a sivár, kiszáradt, terméketlen vidéket. A környezet metonimikus redukciója vezet el az esszenciális középpont megjelenítéséhez, ahol a végpont a csönd, az űr, a szó eltűnése, a megnevezés lehetetlensége, a fehér lap. Crespo fizikai valójában érzékeli, hallani szereti a csendet. Vele ellentétben, Reynaldo Pérez Só számára a csönd nem köthető konkrét helyhez, a keleti filozófiák, a zen buddhizmus inspirálta kozmikus csend az övé, az isteni jelenléthez való közeledés eszköze. Rövid verssorok, szótöredékek, a befejezetlenség poétikája ez. Blake-hez hasonlóan azonban Pérez Só másik nagy témája is a zajban tetten érhető csend. A zaj a hallhatósága miatt szükséges attribútuma az isteni csendnek, amelynek szintén érzékelhetővé kell válnia. Ez az alapvető paradoxon végül misztikus lírát eredményez, az isteni lényeg közelségét.
![Nubla](http://muut.hu/wp-content/uploads/15.12.07.Nubla_-300x186.jpg)
Hogy az európai félszigetet se hagyjuk ki a híradásból, illetve hogy ne csak irodalomról legyen szó, a spanyol fővárosban igazi virtuális újdonsággal állt elő a Thyssen-Bornemisza Múzeum. A Nubla nevű Play Station-videójáték lehetővé teszi, hogy „világokat alkossunk és beléjük költözzünk”, hiszen segítségével a festmények életre kelnek. Fejlesztői 18 és 26 év közötti, formatervezést, új technológiákat tanuló főiskolás fiatalok Madridban, akik nem unalmas oktató programot akartak létrehozni, hanem olyat, amellyel valóban közelebb kerülünk a művészethez. A játékban üres képkeretekbe lépünk be és puzzle-t rakunk ki, ám nem valós képeket kell reprodukálni, hanem azok egyes darabjait felhasználva lehet alkotni. De — és itt az oktató jelleg — a játékelemeket művészeti irányzatok alapján csoportosították és ismertették: impresszionizmus, szürrealizmus, expresszionizmus, kubizmus, futurizmus. Tervezik a „trilógia” folytatását, addig is erre az első sétára máris érdemes elindulni: http://www.esne.es/noticias/esne/nubla-el-videojuego-desarrollado-por-la-factoria-de-talento-de-esne-ya-tiene-fecha-de-lanzamiento/.